Vi tar ferie 10.09.-26.09. Neste utsendelser 27. september
min handlekurv 0

Supermat For Huden

hud og kosthold

8 matvarer og tiltak som fremmer hudens selvhelende evne

En må ikke bruke massevis av penger, lete etter de nyeste innovasjonene i hudpleiebransjen eller håpe på et vidunder. Kroppens selvhelende evne er pålitelige så lenge en forsørger den med riktig næring. Her er en liste med enkle grep vi kan integrere i vår hverdag å hjelpe huden.

 

Nummer 1

Torskeleverolje

Vitamin A og D er kanskje de viktigste vitaminen for hudens friskhet og elastisitet. Disse fettløselige vitaminen er synergistiske, det betyr at effekten økes ved samvirke. Torskeleverolje  inneholder mye av begge næringsstoffene. I tillegg til de verdifulle omega 3 fettsyrene EPA og DHA som gjør hudcellene smidige og balansere fuktigheten, er denne oljen et godt verktøy når det gjelder å bekjempe hudproblemer som psoriasis eller keratosis pilaris (“hønsehud” på armene). Torskeleverolje er sensitiv for oksidasjon og harskner fort, derfor er det viktig å finne et produkt av god kvalitet.

Nummer 2

Hjemmelaget kraft med gelatin

Viktige aminosyrer som prolin og glysin og mineraler som kalsium og magnesium hjelper til med a helbrede huden innenfra. Kollagen i kraften sørger for at tarmen og  fordøyelsen fungerer bedre slik at huden lettere blir forsørget med næringsstoffer. Sammtidig som det inneholder verdifulle byggestener som holder huden fast og rynkefri.

Kraft  laget av bein og bindevev er billig og enkelt å tilberede. Bruksområdene er nesten uendelige. Man kan tilsette den i smoothies, gryter, supper, koke ris i den eller bake brød. Og alt smaker plutselig bedre samtidig som huden får ny glød.

Nummer 3

Solskinn og dagslys

Selv om for mye soleksponering kan føre til tidlig aldring og skader fra oksidativt stress, så trenger huden lys. Det er mye snakk om Vitamin D, som produseres i huden ved kontakt med UVB-stråling. Det er viktig for å dempe inflammatoriske prosesser, fremmer immunsystemet vårt og hormonhusholdningen. Vitamin D er med andre ord essensiell for helsen og huden vår. Det er viktig at solen står minst 30 grader på himmelen. I  Norge betyr det at det er lurt å eksponere seg for sollys ca. 10-20 minutter om dagen - fra mai til september mellom kl. 10 og 15.  

Det betyr ikke at dagslyset eller solstrålene er unødvendige retsen av året. Ny forskning viser at cellenes kraftfabrikker, mitokondrier produserer mer ATP(enrgimolekylet som styrer alle funksjonene i kroppene våre) ved kontakt med UV-stråling. Særlig i øynene våre befinner det seg mange reseptorer som hjelper til med å fylle opp energilagrene. Glem altså av o g til solbrillene og solkremen din og sørg for at hudcellene dine har masse energiressurser for velikehold a reperasjoner.

Nummer 4

Grønt

Grønne planter som rukkola, grønnkål, hvetegress, grønn paprika, og generelt alt som er grønn inneholder klorofyll. Dette grønne pigmentet har svært gode sårhelende egenskaper og beskytter huden fra oksidativt stress foårsaket av for mye soleksponering eller miljøgifter. I tillegg stimulerer bitterstoffene leverfunskjonen som hjelper kroppen med å kvitte seg av avfallsstoffer.

 

Nummer 5

Probiotiske og prebiotiske matvarer

Surkål, kvass, kimchi, kombucha og kefir, er noen av de matvarene som ikke bare smaker fantastiske, men som også er stappfulle av helsefremmende bakterier (probiotika). Mikroorganismene som hjelper til med fordøyelsen og produserer viktige vitaminer som B12 og biotin og andre B-vitaminer. Å ta vare pa dem ved a spise, for oss ufordøyelig fiber (prebiotika) – som de kan spise, er viktig for å opprettholde bakteriekulturene som koloniserer tykktarmen vår og beskytter huden mot ytre inntrengere. Et bred utvalg av frukt og grønt er viktig til a gi nok næring til disse bakteriene.

Nummer 6

Upasteurisert og gressforet smør og ost

Rå smør og ost er en av de beste kildene for vitamin K2 (naturens anti-aldrings vitamin), som det er vanskelig a få i seg betydelige mengder av. I kombinasjon med vitamin A, E, D og viktige fettsyrer som konjugert linolsyre og laurinsyre, er smør et fantastisk tilskudd for alle de som tåler melkeprodukter. Særlig gressforet smør gir deg mye av det huden trenger for a beskytte seg selv mot oksidativt stress eller aldring.

Nummer 7

Innmat

Lever, hjerte, tunge, hjerne og benmarg er bare noen av de mange delene som det dessverre ikke blir brukt nok av i kostholdet vårt, og ofte havner disse delene i kjæledyrenes skåler. På tross av at disse organene er de mest næringsrike matvarene en kan spise. Co ensym Q10, som finnes spesielt i hjertet, er et viktig bestandel som balansere energi og forebygger oksidative stress-skader. Særlig lever (“naturens multivitamin”) inneholder massevis av viktige vitaminer, mineraler og aminosyrer i lettnedbryt- og absorberbar form. Ikke kast innmaten, hvis du vil ha en sunn kropp og fin hud.

 

Nummer 8

Søvn og ro

Det viktigste til slutt - Å unne seg en pustepause!

Vi bor i en travel verden og har sluttet å lytte ptil våre indre signaler. Samfunnet godkjenner stress som et statussymbol og folk som “har det travelt” hele tiden får respekt og anerkjennelse. Å redusere stress forbedrer alle deler av livet og gir huden en sjansen til å regulere seg.

Meditasjon, yoga, gåturer, å lese en roman eller snakke med din kjære - finn ut hva er det som roer deg ned og lytt på kroppen din uten å pøse i seg kafe, sukker eller lingnende stimulanter for “å takle hverdagen”. I tillegg bekymrer vi oss for alt og ingenting og blir kontinuerlig bombadert med informasjon.

Vi befinner oss i en konstant stresstilstand som forstyrrer hormonbalansen. Det fører til dårlige valg og dermed enda mer stress.

For å holde betennelsesreaksjonene nede og opprettholde et sterk immunforsvar er det viktig å leve sitt liv utenfor stress-sonen. Huden vil takke deg.

 

 

 

Kildehenvisning:

http://jcs.biologists.org/content/127/2/388.long

http://www.greenmedinfo.com/blog/dietary-chlorophyll-helps-us-captureuse-sunlight-energy-groundbreaking-study-1

https://www.thepaleomom.com/wiki/vitamin-d/

http://www.d-vitaminmangel.no/d-vitamin/d-vitamin-og-solen/

http://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/chlorophyll-chlorophyllin

https://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient/

http://naturligsunn.com/jegvelgersmor/

http://frajordtilbord.no/tag/upasteurisert-smor/

https://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats/why-butter-is-better/

https://draxe.com/grass-fed-butter-nutrition/

https://wellnessmama.com/12579/organ-meats-healthy/

 



eldre innlegg


legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres.