bestillinger over 900 kr fraktes gratis
min handlekurv 0

Optimal ernæring for frisk hud - del 3 - fett

hud og kosthold

Mengde og type fettstoffer og oljer i kostholdet vårt er av stor betydning for helsen og huden vår.

Fett er en fantastisk energikilde som hjelper til med blodsukkerbalansen - uten å forstyrre hormonene våre. Fettet forlenger også metthetsfølelsen - og opprettholder hudens elastisitet.

Hormonene våre er bygget opp av fett; deriblant våre kjønnshormoner østrogen og testosteron, som styrer helt avgjørende prosesser i kroppen.

Fett transporterer og gjør mange av de viktigste næringsstoffene tilgjengelig for kroppen vår. Uten fett er det ikke mulig å ta opp vitamin A, E, D og K2, som er helt svært viktige for hudhelsen.

For å avgjøre hvilken type fett eller olje man burde velge som hovedkilde, må man lære seg litt om dens molekylære struktur. Det er ofte snakk om mettede og umettede fettsyrer. Her handler det om stabilitet; - Jo mer mettede fettsyrer en type fett inneholder, jo mindre er dette fettet utsatt for ødeleggelse fra varme og lys. Ødelagte eller oksiderte fettsyrer kan ved inntak føre til at kroppens selvhelende prosesser forstyrres og et høyt nivå av inflammasjon kan resultere i mange hudplager. Jo mer umettet en type fett er - jo mer ustabilt er det; og faren for oksidasjon er dermed større.

Ikke spis ødelagt fett

I vår tid er det vanskelige å orientere på ernæringsfeltet, da vi konstant utsettes for så mye informasjon om helse. Fett er vel et av de mest omdiskuterte næringsstoffene i dag. Dessverre er det meste av fett vi får servert eller kjøpt av svært dårlig kvalitet. Billig, raffinert, herdet eller delvis herdet plantefrøolje står månedsvis i gjennomsiktige plastflasker i butikkhyller, før de brukes til matlaging med svært høye temperaturer. Disse mest brukte oljene, som solsikkefrø, soya, raps eller tistelolje, har veldig høye andeler av flerumettede fettsyrer som er svært sensitive for oksidasjon. Disse oljene har gjennomgått en lang rekke av prosesseringer og er fulle av ødelagte fettsyrer som skader kroppene våre på utrolig mange måter.

Huden vår er et speil av vårt innerste. Den viser oss når noe er galt med vår helse. Alt i fra rynker, slapp hud, pigmentforstyrrelser, uren hud, akne, utslett, eksem, psoriasis eller dermatitt kan oppstå eller forverres på et så betennelsesfremmende kosthold.


Spis sunt fett

Da begynner man kanskje å tenke: Å, det der er enkelt! Da kutter jeg ut fett og kjøper bare lett-produkter”. Men så enkelt er det ikke. Kroppen trenger fett. Alle cellemembranene er bygget opp av fett, hjernen vår består av ca. 60% fett, nerveceller og hormoner er mest fett og mange næringsstoffer i kostholdet kan vi bare fordøye hvis det er fett tilstede. Det er lurest å velge ut de mest stabile fett-typene. Disse kalles også mettede fettsyrer og tåler varme, lagring og lys bedre. Dette fettet er naturlig ubearbeidet, kaldpresset og hvis vi snakker animalsk fett; fra sunne dyr som fikk bevege seg ute, som hadde et naturlig kosthold og som ikke var i behov av medisiner for å overleve. De fettstoffene som inneholder mest mettede fettsyrer er stort sett fast i naturlig form. Kokosolje, palmeolje (fra bærekraftig opphav), talg, smult og smør er best valg når det gjelder stabilitet og kan trygt brukes til steking, baking og koking av mat. Disse typene av fett forsørger oss ikke bare med sunt fett, men inneholder også mye vitaminer, co-faktorer, antioksidanter og andre fytokjemikalier som nærer huden vår.

 

Flytende oljer, som olivenolje og sesamolje, inneholder en større andel umettede fettsyrer og er dermed flytende i romtemperatur. Disse inneholder en stor andel antioksidanter som vitamin E og beskytter de følsomme fettsyrene på en veldig effektiv måte. Kokemetoder som ikke overstiger 170 grader, eller evnt. ‘kaldbruk’ av disse oljene, anbefales her.

 

Mange andre gode kilder til sunt fett finnes i sitt hele form. Nøtter, frø, eggeplomme, fet fisk, avocado, melk og melkeprodukter, kjøtt, innmat (hjerne, benmarg, lever osv.) er et fantastisk tilskudd av sunt fett i kostholdet. Og man får proteiner, fiber og masse annen næring med på kjøpet.
Kildehenvisning:
Jan I. Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund Å. Anderssen. Grunnlegende Ernæringlære.Utgave 2. Oslo: Gyldendal Akademisk 2013

http://purelyprimalskincare.com/

http://my.chriskresser.com/wp-content/uploads/membership-files/ebooks/Nutrition%20for%20Skin.pdf




eldre innlegg nyere innlegg


legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres.