Fri frakt på alle kjøp over 900kr
min handlekurv 0

Optimal ernæring for frisk hud - del 1 - proteiner

hud og kosthold


Proteinet er det viktigste byggematerialet for huden vår. Cellene dør og fornyes stadig. For å garantere sunn hud er det nødvendig å daglig tilføre kroppen nok protein - av god kvalitet.

Proteinets kvalitet avhenger av mengden aminosyrer (proteinets byggeklosser) som kroppen ikke kan lage selv.
 
Animalsk protein:
 
Proteinkilden med høyest kvalitet, dvs. kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter, inneholder alle essensielle aminosyrer som kroppen trenger for å sikre hudens helse.
 Gressforet, økologisk, frittgående og viltfanget, er stikkord som sier mye om dens kvalitet og er helt avgjørende når det gjelder næringstetthet og renhet av matvaren.
 Men kjøtt og fisk er mer enn bare en god kilde til protein, det inneholder også rikelig av vitaminer, mineraler og sporstoffer som har svært viktige funksjoner for huden.
 For eksempel er noen av symptomene på vitamin B12-mangel sprøtt hår og flisete negler, dermatitt og tørr hud som klør. Dette viktige vitaminet finnes bare i animalske matvarer.
 Vitamin B3, eller niacin, som det finnes mest av i kjøtt, fjærkre og fisk (tunfisk, laks), spiller en stor rolle for hver celles metabolisme, som hjelper til å produsere energi og fettsyrer. Dette er avgjørende for å opprettholde cellens funksjon og smidighet.
 Spesielt lever, nyrer, storfe- og lammekjøtt, østers og kamskjell er fantastiske sink-kilder. Dette mineralet har mange funksjoner i kroppen. Hver celle er avhengig av tilstrekkelige mengder av sink.
Sink er viktig for cellens oppbygning, DNA-syntese og for at celledelingen skal skje uten problemer. Et optimalt sinknivå i blodet bidrar til heling av sår, har antiinflammatoriske egenskaper og beskytter mot solstråler. Sink er dessuten viktig i opptak og transport av vitamin A, som hjelper mot akne og andre hudsykdommer.
 Et vitamin som er viktig for en sunn barrierefunksjon i huden heter pantotensyre (vitamin B5). Vitaminet stimulerer og øker produksjonen av keratinocytter (celler som produserer keratin). Pantotensyre øker produksjonen av glutation; et meget potent antioksidant som motvirker oksidativt stress og reduserer rynker og andre aldringstegn. Lever og nyrer er også her en god kilde.
 Sjømat inneholder mye selen; -et utrolig viktig sporstoff som beskytter mot celleskader og som også kan hjelpe mot akne.
 Melkeprodukter kan hos enkelte føre til hudproblemer. På grunn av underliggende helseproblemer, betennelsesfremmende og mulige hormonforstyrrende virkninger, kan melkeprodukter bidra til en rekke kroppslige problemer, som ofte merkes på hudens overflate.
Rå og fersk melk av kuer som hovedsakelig spiser gress, tåles oftes bedre enn den industrielt behandlede pasteuriserte og homogeniserte melken som det finnes mest av i butikkene. Under pasteurisering forandres proteinets struktur. Næringsstoffer og kofaktorer, som egentlig skulle hjelpe oss å fordøye det hele, oksideres.
Rå melk, ost, yoghurt, etc., inneholder dog proteiner av høy kvalitet - og kan være et næringsrikt tilskudd for alle som tåler det.
Biotin, et meget viktig vitamin for sunn hud, regulerer fettsyremetabolisme. Optimal fettsyreproduksjon i huden beskytter mot skader og uttørking. Ved biotinmangel er det huden som viser første tegn på det. Flassende, rød og betent hud, særlig rundt munnen og andre steder i ansiktet, kan oppstå. Matvarer som inneholder mest biotin er eggeplomme og lever.
Et annet viktig næringsstoff, som det er mye av i (blant annet) egg, er svovel. Dette undervurderte og sjeldent nevnte mineralet er ekstremt viktig for hele kroppen og huden. Svovel er nødvendig for å lage kollagen, som gir huden struktur og styrke. Særlig når vi blir eldre er det viktig med nok svovel i ernæringen vår, siden det hjelper mot svakt bindevev og holder huden ung og fast.
 
Planteprotein:
 
Når man bestemmer seg for å få proteinene sine mest fra planter, kreves det litt kunnskap. Mange av de plantebaserte proteinkildene som frø, nøtter, korn, bønner, linser og erter er pakket inn i vanskelig fordøyelig form. Disse inneholder såkalte antinæringsstoffer som plantene danner for å beskytte seg mot det å bli spist.
Det finnes heldigvis måter å bryte antinæringsstoffene ned på. For eksempel ved spiring, bløtlegging og/eller fermentering kan man gjøre næringen mer tilgjengelig og proteinene bedre fordøyelige.
Proteinkvalitet i planter er generelt sett lavere. Ved å kombinere noen av dem, for eksempel bønner og ris eller ertesuppe med deilig langtidshevet surdeigsbrød, forbedrer man aminosyresammensettingen betydelig.
Mange mennesker reagerer dårlig på gluten; en proteingruppe som finnes i mange populære kornsorter som hvete, spelt, bygg og rug. Det er mange hudproblemer knyttet til en intoleranse mot gluten og det er verdt det å ta en pause fra å spise disse matvarene hvis man har en mistanke at det kan være årsaken til visse hudplager.



Kildehenvisning:

http://my.chriskresser.com/wp-content/uploads/membership-files/ebooks/Nutrition%20for%20Skin.pdf

http://purelyprimalskincare.com/

 

Jan I. Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund Å. Anderssen. Grunnlegende Ernæringlære.Utgave 2. Oslo: Gyldendal Akademisk 2013



nyere innlegg


  • Nanette den

    Jeg er ikke med i gruppa, men skal sende forrespørsel. Ser kjempe interessant ut. Takk for tips. Så bra at deres hushold er så bevist på viktigheten av tradisjonskost. Et bra kosthold er jo best hudpleie. Vi bruker også mest kokosolje og smør til matlagingen og merker store forbedringer på huden vår.

  • Ida den

    Er du med i gruppa “livenes hage skandinavia” på facebook? De tar for seg viktigheten av tradisjonskost for optimal helse. Her i heimen har vi gått fra å være veggiser til å spise heimelaga leverpostei, kraft, kjøtt frå grasfora dyr etc. Gelantin er nok det beste eg har gjort for huden min, eg jobber sjølv med hudpleie og har kutta ut alle “eksklusive” planteoljer då eg har no vorte opplyst at det berre er tull og skaper ubalanser i kroppen.


legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres.