bestillinger over 900 kr fraktes gratis
min handlekurv 0

Å ta vare på tarmen er å ta vare på huden

hud og kosthold


 Som jeg har nevnt tidligere kommer skjønnheten innenfra, å akkurat det må vi se litt mer på nå. Tarmen har blitt en snakkis og vi har begynt å få øynene opp for dette fantastiske organet.

Hippokrates sa det i sin tid ” all sykdom starter i tarmen ” og han var inne på noe. Mye av det som skjer i tarmen kan derfor ofte gjenspeiles i huden.

De fleste som har problemer med hudhelsen sin enten det er uren hud med kviser eller det er eksemer og psoriasis så kan man merke om det er enkelte matvarer som gjør disse plagene verre.
Somregel tenker man at tarmen og forstyrrelser med den viser seg med oppblåst mage, diare og eller forstoppelse og magesmerter. Men det er ikke alltid slik. Noen ganger kan en sensitiv og sliten tarm vise seg med andre difuse problemer. Det kan være sopp, uønskede bakteriestammer og faktisk parasitter i kroppen uten at personen selv har merket så mye annet enn at huden reagerer.
Det disse uønskede gjestene har til felles er mikrober, og mikrober etterlater avfallsstoffer inne i kroppen etter de er ferdig med å gjøre sitt arbeid der. Disse avfallsstoffene er de vi kaller for toksiner, og de skal ut av kroppen. Så nå kjører kroppen i gang mye arbeide for å kvitte seg med toksinene.
Nyren er i gang med rensing via urinen, leveren sender avfallsstoffet ut i tarmen igjen så det kan gå ut av kroppen og reste forsvinner via lunger med pusten, munnen med spyttet og såklart via huden.

Tilbake til tarmen – maten du spiser har en stor innvirkning på huden din. Raske karbohydrater som sukker og hvitt mel kan regnes som noen verstinger. Dette er næring for de soppartene som trives godt i et dårlig tarm – miljø. En soppart eller soppfamilie alle har i tarmen sin er Candida familien, en overvekst av denne familien vil skape problemer.
For å bli kvitt disse eller unngå overvekst av de kan det noen ganger være nok å kutte sukker fra kosten, mens andre ganger må det strenge dietter, utrensning og oppbygging til. Candida borrer små små hull i tarmveggen når det blir for mange av dem - noe som kan resultere i en lekk tarm.
En lekk tarm gjør at ufordøyde proteiner fra maten din kommer over i blodbanen og fraktes rundt i kroppen. Dette skaper en immunreaksjon som ofte viser seg som eksem i huden.

Mye sopp i tarmen over tid vil øke kobbermengden i kroppen noe som igjen fører til for lite sink. Sink er et mineral som er har mange virkemåter, blant annet på hud, hår å negler. Den økte kobbermengden i kroppen fører også til en økning i hormonet østrogen noe som ofte vil skape mer uren hud.

Hva kan du selv gjøre for å bedre hudhelsen din?
Livvstilen er en av tingene som påvirker både hud og tarm. Stress, søvn og kosthold er nøkkelordene her.
Få kontroll over stresset i livet ditt å fjern det som fjernes kan.
Se til å få tilstrekkelig med søvn, det vil gjøre deg godt på mange områder.
Også var det kostholdet da.

Fjern sukker fra kostholdet ditt, det kom kanskje ikke som noen stor overraskelse. Fokuser heller på næring til de gode bakteriene vi skal ha i tarmen.

  • Grønnsaker og bær er rike på vitaminer, mineraler, fiber, antioksidanter og er noe de aller fleste av oss spiser for lite av. Utforsk nye grønnsaker og prøv å ha litt grønnsaker og bær til hvert av dagens måltider. Dette vil gjøre at tarmen jobber bedre samtidig som du får ekstra vitaminer og mineraler til kroppen din som kan være nødvendig for hudhelsen din.
  • Avokadoen er verd å nevne med en egen post. Den er full av gode fettsyrer, B og E vitamin. E vitamin fungerer som en antioksidant i kroppen og hjelper mot både aldring og solskader i huden, i avokadoen har vi en sunn og god fettkilde som er med på å smøre tarmslimhinenne våre. E vitamin som er en fettløselig vitamin blir fullstendig tatt opp i avokadoen siden avokadoen er en god fettkilde.
  • Drikker du litt lite vann kan det være lurt å ta et glass eller to ekstra om dagen. Man skal uansett drikke som tørsten tilsier men vet du at du ikke drikker ekstremt mye vann skader det ikke å ta et par glass ekstra per dag. Vann er med på å rense kroppen å få ut toksiner og andre ulumskheter som kan skape uren hud og virke forstyrrende på tarmen.

    • Fettsyrebalansen er og viktig å nevne. En ubalanse mellom omega 3 og omega 6 skaper fort betennelser i kroppen og kan tørke ut huden til. Ubalansen svinger den veien at vi har alt for lite omega 3 i forhold til omega 6. Forholdet skal ligge på 2:1 skala med mest omega 6 mens vi ligger på 15:1 skala med alt for mye omega 6. Og omega 6 finner vi mye av i korn.
      Tilskudd av omega 3 vil derfor være med på å dempe inflammasjoner i kroppen både i form av kviser men også betennelsestilstander i tarmen, og det gir huden fuktighet. Omega 3 finner vi i linfrø, valnøtter, laks og ørret, olivenolje, chia og hampfrø eller som tilskudd.
    • Reduser inntaket av raske karbohydrater. Sukker er allerede nevnt men det er noen flere karbohydrater man med fordel kan redusere inntaket av.
      Pasta, ris, kjeks, kaker, snop og sjokolade, gjærbakst, tilsettningsstoffer som natriumglutamat og aspartam og kokte rotgrønnsaker. Poteter, gjerne kokte avkjølte poteter, grovt brød lagd på lite bearbeidet korn, frukt, bær, grønnsaker og havregryn er fine karbohydratkilder å bruke.
      De fleste har nok merket at huden blir ekstra problematisk i perioder hvor man spiser mye av denne typen mat, en av grunnene kan være at man med slik mat forer de dårlige mage tarm bakteriene som igjen vil skape problemer for kroppen og – huden.
    • Fermentert mat er super mat både for tarmen men har også en stor påvirkning på huden. I fermentert mat har vi mange gode bakterier som pleier fordøyelsen med å gi et mangfoldig bakterieforhold i tarmen. De gode bakteriene i tarmen vår er super viktige, og med å ta vare på tarmen din kan du også ta vare på huden din. Gode kilder til fermentert mat kan være kombucha, jun, surkål, fermentert ketchup, yoghurt eller kefir.

    • Kjøttkraft føler jeg at jeg snakker om hele tiden og i hvilkensomhelst sammenheng. Men den er jo bare fantastisk.
      Kjøttkraft og særlig kjøttkraft laget av kylling er balsam får tarmslimhinnene. Den inneholder særlig tre forskjellige aminosyrer som kroppen kan lage selv men som vi ofte har for lite av, prolin, glysin og glutamin. Disse aminosyrene er med på å dempe betennelser og styrke tarmcellene! Kjøttkraft er altså en kraft rik på gelatin som er kokt kollagen. Og kollagen utgjør ca 70% av huden, bindevevene og leddene våre. For å hjelpe kroppen med sin egen kollagenproduksjon vil det være fint å ta C vitamin samtidig som du enten bruker kjøttkraft eller kollagenpulver. Kjøttkraft / kollagen er altså med på å styrke tarmen din og gi elastitet og næring til huden din!

     Jobb innenfra og ut å husk å vær tålmodig – slike ting tar tid!

     

    Skrevet av: Marit Ebeltoft, trening- og kostholdsveileder TMS

    http://www.kostholdsveiledning.net

    http://statera.blogg.no/

    Kildehenvisning:

    https://www.jordnaerhudpleie.no/blogs/naering-til-huden-kjottkraft-og-hudhelsen/kjottkraft-og-hudhelsen
    https://funksjonellmedisin.no/blogs/candida/
    http://www.helhetshelse.no/artikler/kviser-og-uren-hud-et-fordoyelsesproblem/

     



    eldre innlegg nyere innlegg


    • Arnhild Gravdal den

      Jeg har laft stoffskifte og har lagt på meg 26 kg… Nå har jeg fått av meg 8 km på vel 3 uker men vet ikke hvilket kosthold som er riktig og fortsette på i forhold til og miste 13 kg til og ikke minst og bli der der for resten av livet !!?
      Mvh Arnhild Gravdal


    legg igjen en kommentar

    Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres.